The life of a MODOfan

Alla inlägg under november 2008

Av Therése - 30 november 2008 19:09

Sitter här och försöker komponera ihop ett tal som jag ska framföra på en svenska lektion inom snar framtid (...)

 

Vi fick en uppgift att dela in oss i par och sedan bestämma en känd person som vi skulle diskutera. Jag valde/fick Axel och efter många överläggningar så gick jag med på Jan Guillou.

 

Vi fick sedan veta ett en person skulle dissa den valde personen och den andre skulle hylla/hissa.

 

Jag fick dissningsrollen...

 

Jag har inga problem med att dissa Guillou, men jag suger på att framföra tal.. När jag övar så kan jag prata hur segt som helst, men så fort jag står inför klassen så bara sprutar orden ut ur min mun...

 

Hur ska jag göra?

 

Jag förstår egentligen inte vad mitt problem är, för jag älskar att diskutera saker och så, men så fort att jag ska ha något förberett att säga så fungerar det inte.

 

Jag blir kruttorr i munnen och får nästan panik...

Av Therése - 30 november 2008 12:36

För ett tag sedan så inträffade det en sak när min kompis övningskörde, utan att berätta hela historien så säger jag bara att hon var tvungen att göra som hon gjorde. I alla fall så tyckte trafiksskoleläraren att hon körde för sakta och sa att om hon körde saktigare så skulle hon få parkeringsböter.

 

Vilket vi alla tycket var lite roligt :p

 

Men idag när jag läste tidningen så insåg jag att det faktiskt inträffar.

 

Det hände i alla fall för Jaakko Leppänen, som fick 4 parkeringsböter på 10 minuter.

För att korta ner historien så var det så att parkeringsvakten sa åt honom att han stod på en handikapplats, och även fast Jaakko inte höll med då det inte fanns någon sådan markering i rutan så rullade han fram en bit till en ledig lucka, efter att ha tagit emot p-boten, och stannade där.

 

Där fick han sin andra bot eftersom att det där var stoppförbud. Det två böterna kanske man inte ska säga något om, men de två efterföljande är intressanta...

 

Jaakko började sedan krypköra iväg, men parkeringsvakten han ikapp honom, stannade honom, pekade mot stoppförbudsskylten och skrev ytterligare en p-bot, även om det var han själv som stoppat Jaakko...

 

Den fjärde och sista p-boten fick han när han krypkörde över ett övergångsställe, och då stannade han inte ens. Men på p-boten så står det att han hade parkerat inom 10 meters gränsen innan övergångsstället...

 

Så man kan tydligen få parkeringsböter för att man kör för sakta...


Länk: http://www.gt.se/nyheter/1.1386791/han-fick-fyra-p-boter-pa-tio-minuter

Av Therése - 30 november 2008 11:31

Det är väl oundvikligt men ack så tråkigt. När jag vaknade upp imorse så hörde jag det irriterande ljudet av regndroppar som träffade taket och jag visste att det bara skulle vara massa slask ute. Och självkart så hade jag rätt...

  

Men egentligen så har den första snön legat kvar otroligt länge i år om man jämför med föregående år. Jag tycker att den första snön brukar försvinna inom några dagar och inte som i år då vi till och med fått "påfyllning" flera gånger.

 

Jag vet inte riktigt när den första snön kom i år, men det har varit snö i alla fall i två veckor nu.

 

Det som är mer deprimerande är att SMHI har utfärdat en klass ett varning för snöfall i västernorrland, men den gäller enbart inlandet :( Och jag bor väldigt nära kusten :(.

Inlandet ska tydligen få någon decimeter nysnö, hur det nu kan vara mycket nog att framkalla en klass ett varning vet jag ej...

 

Vad som är ännu trevligare är att det ska regna hela dagen idag för att sedan bli minusgrader imorron och så fryser allt till is och det blir skithalt, vilket jag inte vill eftersom att jag har körlektion imorron... Jag vet inte om ni någonsin har varit i Örnsköldsvik, men det är ganska branta backar på vissa håll…

 

Sedan så får vi se imorron om först den buss jag åker med på morgonen kommer att fastna i Järvik, där den brukar fastna när det är halt. Och sedan så har de en tendens att ställa in bussarna hem när det är halt…

Av Therése - 29 november 2008 23:39

Jag ligger alltså i min soffa och kollar på film. Eftersom att jag nyss duschat så har jag inte tagit på mig alla kläder än utan har ett täcke halvt om halvt på mig.

 

Jag hör hur min katt försöker öppna dörren och kollar ditåt så att han inte kommer och lägger något halvdött i mitt knä. Men till min lättnad så har han ingenting i munnen. Jag bryr mig inget mer om honom då han verkar tycka att jag är helt ointressant utan tar en sväng in i min skrubb/garderob istället, katterna brukar ligga där inne ibland... Mycket mjuka saker på hyllorna som man kan ligga på och håra ner...

 

Men han lägger sig inte ner där inne utan kommer tillbaka, utan att jag märker det då och så hoppar han upp i mitt knä, och jag tänker inget mer på det eftersom att han är ovanpå täcket. Men sedan så går han upp mot min hals och lägger sig på mig där jag inte har något täcke, och han har precis varit ute och är dyngblöt och ISKALL!! Det var inte så roligt... Och snacka om chock...

Av Therése - 29 november 2008 17:54

Nu är torsdagens match glömd och vi tar nya friska tag mot Färjestad.

Inför mötet med Luleå fick MODO åter Niklas Sundström och Fredrik Warg. Nu kommer ytterligare en forward åter, rollspelaren Marco Tuokko är spelklar till matchen mot Färjestad.

Enligt MODOs tränare Harri Rindell så är Tuokko är en energispelare som är viktig för MODO Hockey. Och han är säkert spelsugen till tusen, sedan han missat tretton matcher pga. ett brutet finger.

Laguppställnignarna:
MODO Hockey:
Målvakter:
30 Michal Zajkowski
1 Andreas Byström (reserv.)

Backpar:
34 Tommy Wargh
3 Mattias Timander

2 Jens Westin
18 Per Hållberg

4 Mikko Kurvinen
35 Pierre Hedin

6 Stefan Espeland.

Kedjor:
13 Marco Tuokko
79 Fredrik Warg
22 Patrick Yetman

15 Andreas Salomonsson
39 Per Svartvadet
11 Thomas Enström

10 Per-Åge Skröder
24 Niklas Sundström
29 Andreas Molinder

16 Tobias Forsberg
20 Oscar Steen
81 Ville Snellman

Färjestad:
Målvakter:
50 Jonas Gustavsson
38 Reinhard Divis

Backpar:
33 Ari Vallin
6 Jonas Holös

55 Martin Sevc
3 Johan Motin

15 Dominik Granak
18 Jens Skåhlberg

41 Anton Grundel


Kedjor:
20 Anders Bastiansen
51 Rickard Wallin
22 Per Åslund

23 Martin Johansson
85 Mikael Johansson
8 Eero Somervuori

27 Emil Kåberg
26 Marcus Johansson
12 Marius Holtet

29 Gustaf Thorell
31 Peter Wennerström
14 Henrik Björklund


Skadeläget:
MODO Hockey:
Marco Tuokko är tillbaka i laget men Victor Hedman, Hans Jonsson och Mats Zuccarello Aasen är fortfarande ur spel. Hedman tränar dock för fullt och spelar nästa lördag om inget oförutsett inträffar.

Färjestad:
På skadefronten kan rapporteras att Jesper Mattsson var på is på fredagen, men är fortfarande en bit från spel. Thomas Rhodin, Jörgen Jönsson och Peter Nordström rehabtränar fortfarande vid sidan av. Även Lee Goren rapporteras vara ur spel.

Av Therése - 29 november 2008 16:06

Mot Färjestad ikväll så är det Michal Zajkowski som vaktar kassen. Men på dagens matchuppvärmning så var det en annan MODO målvakt som stod i fokus.

 

Denna målvakt tog Karol Krizans plats på matchuppvärmning då Krizan fortfarande har känning av pååkningen från Luleås Chabada och vilar just nu helt.

 

Vid kvällens match så är det MODO J 20:s målvakt Andreas Byström som får agera reservmålvakt bakom Michal Zajkowski, man jag antar att han inte kunde medverka på matchuppvärmningen.

 

De rapporteras om att både spelarna och MODOs tränare Harri Rindell var imponerande och Rindell så ut att knappt tro sina ögon.

 

Nyfiken om vem jag pratar om? Det är MODOs gamle målvakt och nu mera andretränare Fredrik Andersson. Tyvärr, kanske man ska säga. För man kanske inte ska förvänta sig att han ska återvända till spelarrollen. Men i och för sig så sa han ju efter MODO vann SM-guld att han saknade att han inte själv fick göra det som spelare.

 

Så jag tycker att han ska fortsätta träna och att MODO ska göra så att han kan spela om det krisar sig på målvaktssidan i MODO, om det nu inte redan är gjort.

Av Therése - 29 november 2008 15:29

Luleå-Rögle
Om det vore sviterna som bestämde vilket lag som skulle gå segrandes ur denna match så är det definitiv fördel Luleå. För Luleå:
...har inte förlorat någon av de tre senaste matcherna
...har tagit minst en poäng per match de nio senaste matcherna
...har inte förlorat någon av de sex senaste hemmamatcherna
...har tagit minst en poäng per match de nio senaste hemmamatcherna
Medans Rögle:
...har förlorat de tre senaste bortamatcherna
Men nu är det ju inte bara sviterna som bestämmer matchutgången… För trots dessa sviter så har Luleå bara vunnit en av de sista 5 matcherna, medans Rögle har vunnit tre.

De inbördes mötena under denna säsong mellan Luleå och Rögle har slutat med bortasegrar efter målmässigt jämna matcher. Först i COOP arena då Rögle avgick med segern 4-3 efter förlängning, och sedan i Lindab Arena där Luleå vann med 5-3.

Läget i de två lagen är följande:
Luleå:
Tommi Miettinen som är långtidsskadad spelar inte, Mattias Modig fortsätter i mål och nyförvärvet Mats Fröshaug är uppsatt som extraforward.

Rögle:
Cristopher Nihlstorp, Richard Demén-Willaume, Mathias Tjärnqvist och Stefan Erkgärds saknas fortfarande. Jürgen Penker står i mål.



Skellefteå-Södertälje

Till Skellefteå kraft arena så kommer ett Södertälje som har förlorat de fyra senaste bortamatcherna
Och inte har vunnit någon av de fem senaste bortamatcherna.
Detta ger att på de fem senaste matcherna så har Södertälje endast lyckats få med sig 4 av 15 möjliga poäng. Hemmalaget lyckades under samma antal matcher att få med sig det inte heller allt för imponerande sju av femton poäng.

Det tidigare två mötena mellan dessa lag har båda vunnits av Skellefteå, först i hemmaarenan Skellefteå kraft med 3-1 och sedan nere i Södertälje med 3-2.

Läget i de två lagen är följande:
Skellefteå:
Saknas i Skellefteå gör Fredrik Lindgren, Mikael Renberg och Jyri Marttinen. Dessutom är det frågetecken för Jimmie Ericsson och Christoffer Norgren.

Södertälje:
Ställer upp med samma lag som i torsdagens match med Daniel Josefsson, Jörgen Bemström och Hannes Hyvönen utanför spel.



Brynäs-Timrå

Timrå kommer ikväll att möta ett Brynäs som inte har förlorat någon av de fyra senaste hemmamatcherna. I övrigt så är poängskörden lika för de fem senaste matcherna med 8 av 15 tagna poäng för båda lagen.

Tidigare möten denna säsong har slutat i idel hemmasegrar, först för Brynäs med 3-2 och sedan för Timrå med 3-2.

Läget i de två lagen är följande:
Brynäs:
Frågetecken på Janos Vas som är tillbaka från sin hjärnskakning men det är inte säkert att han kommer att spela kvällens match. Mikael Lind och Björn Danielsson är fortsatt skadade och Jacob Markström fortsätter i kassen.

Timrå:
Timrå saknar backarna Pär Styf och Eric Moe, men får å andra sidan tillbaka försvarspelaren Mikko Lehtonen.



Djurgården-HV71

Sist men inte minst så har vi matchen mellan Djurgården och HV71. Där HV71
...har tagit minst en poäng per match de åtta senaste matcherna
...inte har förlorat någon av de tre senaste bortamatcherna
...har tagit minst en poäng per match de fyra senaste bortamatcherna
...men inte har vunnit någon av de tre senaste matcherna

Djurgården har enbart tagit 3 av 15 möjliga poäng de senaste fem matcherna medans HV71 tagit 6 av 15.

Det första mötet mellan dessa två lag denna säsong slutade med en hemmavinst för HV71 och det andra slutade oavgjort efter sudden, även den matchen spelad i Kinnarps Arena.

Läget i de två lagen är följande:
Djurgården:
Axelsson, Ragnarsson och Ridderwall tvingas av olika anledningar att stå över matchen.

HV71:
Frågetecken finns för Daniel Grillfors och Simon Önerud. I övrigt saknas Kim Staal, Jan Hrdina, Johan Halvardsson och Stefan Liv.

Av Therése - 28 november 2008 23:34

Varför lyckas man aldrig gå och lägga sig tidigt även om man haft den intentionen hela dagen?

Under hela den här veckan så har jag verkligen slarvat med sömnen, jag har sovit max 5 timmar per natt... Jag har fått dragit mig ut sägen varje morgon och tvingat mig själv att gå till bussen.

Men ikväll så var det ju tänkt att jag skulle gå och lägga mig tidigt, men ändå så sitter jag här och skriver på bloggen kl. 23:30... Det börjar bli sent... Sedan så kommer Sara hit imorron då vi ska jobba med projektarbete, så jag borde ju ha städat innan hon kommer, och det var ju tänkt att göras ikväll...

Kanske att man inte ska göra upp så jäkla mycket planer, det går ju ändå inte som man vill...

Men nu så ska jag gå och lägga mig (efter att jag bytt sängkläder i sängen...), men ni får ha en god natt allesammans :)

//I am Me
*trött*

Presentation


Denna bloggen kommer handla mycket om sport och med huvudfocuset på hockey, elitserien och Modo. Dock så kommer det nog att kryddas med lite annat också.

Kommentera gärna inläggen :)

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Gästbok

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards